mgr Barbara Galas
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
organizacyjno - metodyczna
Kto czyta, nie błądzi
Lekturownik, czyli lekturowy niezbędnik
Nazwa szkoły: Zespół Szkolno-Przedszkolny w Witanowicach
Przedmiot: język polski
Czas trwania: wrzesień 2022- czerwiec 2024
nauczyciel: mgr Barbara Galas
Zasięg innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy VII ( w przyszłym roku uczniowie klasy VIII). Zajęcia z wykorzystaniem innowacyjnej metody odbywać się będą w ramach lekcji języka polskiego podczas omawiania lektur.
Niniejsza innowacja ma na celu motywowanie uczniów do uważnego, aktywnego i krytycznego czytania lektur, utrwalenie znajomości ich treści oraz upowszechnianie idei tworzenia notatek wizualnych.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja Lekturownik, czyli lekturowy niezbędnik ucznia jest odpowiedzią na niską motywację do nauki, zwłaszcza do czytania lektur, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego:
„Zadaniem nauczyciela języka polskiego na II etapie edukacyjnym jest przede wszystkim wychowywanie świadomego odbiorcy i uczestnika kultury, szczególnie dzieł literackich. (…) w swojej pracy powinien wykorzystywać metody (…), które wspomagają rozwój samodzielnego docierania do informacji i prezentowania efektów kształcenia przez uczniów”.
Opis innowacji:
I. Wstęp
Szkolna praktyka skłania do przemyśleń na temat efektywności metod pracy z lekturą stosowanych do tej pory. Wprowadzenie lekturownika ma na celu wypracowanie u uczniów nawyku aktywnego czytania, zapamiętywania treści, efektywnego planowania pracy z tekstem, porządkowania informacji poprzez sporządzanie różnego typu notatek.
II. Założenia ogólne
1. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy VII.
2. Główne założenia pracy podczas zajęć innowacyjnych:
- zapoznanie uczniów z zasadami tworzenia notatek graficznych,
- wykorzystanie myślenia wizualnego jako kreatywnego sposobu przetwarzania informacji i ich prezentacji,
- wdrożenie pracy metodą myślenia wizualnego
III. Cele innowacji
Cel główny: uporządkowane gromadzenie informacji dotyczących lektury i autora. Przekazanie uczniom wiedzy na temat elementów notatki wizualnej, ćwiczenia praktyczne w doskonaleniu tworzenia notatek, uogólnieniu treści za pomocą krótkich opisów, ikon, obrazów.
Cele szczegółowe:
- Rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania.
- Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia i formułowania opinii.
- Kształcenie nawyków porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania.
- Rozwijanie kreatywności uczniów
- Rozwijanie umiejętności samodzielnej prezentacji wyników swojej pracy.
IV. Metody i formy
Metody pracy:
- praca z tekstem,
- myślenie wizualne (kolorowe notatki o różnej formie graficznej, np.: wklejki – myślograficzne szablony, mapy mentalne, schematy, rysunki, elementy lapbooka),
- pokaz – prezentacja lekturownika.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa.
W każdym „Lekturowniku” występują elementy elementy, które udostępnia nauczyciel lub samodzielnie wykonane przez ucznia:
- tytuł i autor lektury;
- krótka notatka biograficzna autora, przedstawiona np. w formie osi czasu lub mapy myśli z wykorzystaniem zdjęć i rysunków;
- rodzaj i gatunek literacki - może być przedstawiony za pomocą symboli;
- elementy świata przedstawionego;
- problematyka utworu;
- refleksja dotycząca omawianego utworu;
- ciekawe i znane cytaty.
- charakterystyka bohaterów
Notatka przybiera różne formy w zależności od preferencji poznawczych ucznia.
Notatka może przybrać formę:
· wklejki,
· mapy mentalnej,
· drzewka decyzyjnego,
· gry planszowej,
· zapisu w formie zdań,
· gwiazdy,
· tabeli,
· rysunku.
Działania powiązane:
- scenki teatralne w czasie lekcji
- akcje w czasie przerw między lekcjami
- wyjazdy do kina, teatru, Targi Książki
- fotorelacje z powyższych działań będą wykorzystywane podczas redagowania lekturownika
V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
- Nabędą umiejętność tworzenia czytelnych, kreatywnych, samodzielnych notatek wizualnych.
- Poznawanie lektur stanie się dla nich łatwiejsze i przyjemniejsze.
- Zadbają o estetykę zeszytów, notatek, prac wytwórczych.
- Zwiększą koncentrację i zaangażowanie na lekcji.
- Rozwiną umiejętności plastyczne.
- Utrwalą treść lektur
Nauczyciel:
- Wykorzystuje wiedzę na temat notatek wizualnych w praktyce.
- Poznaje lepiej swoich uczniów i ich możliwości.
- Przedstawi nowy sposób prezentowania trudnych dla ucznia treści.
- Tworzy zbiór notatek przydatnych na lekcjach.
- Podniesie jakość pracy szkoły, usprawniając proces nauczania i uczenia się.
VI. Tematyka zajęć
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o lektury zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego.
VII. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
- obserwację postępów uczestników programu,
- ankietę dotyczącą zdobytych umiejętności,
- rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,
- analizę wyników sprawdzianów,
- prezentację notatek lekturownika.
VIII. Spodziewane efekty
Poznawanie lektur stanie się łatwiejsze i przyjemniejsze. Zmieni się postrzeganie lektur przez uczniów. W przyszłości ułatwi to powtórzenie wiadomości.
IX. Podsumowanie
Dzięki innowacyjnej metodzie pracy z lekturą kształtowane będą kompetencje kluczowe: porozumiewania się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się oraz inicjatywność i przedsiębiorczość. Uczniowie zyskają inspirację do poszukiwania nowatorskich sposobów uczenia się i kreatywności przetwarzania informacji oraz prezentacji. Uczniowie wzmocnią poczucie własnej wartości i zyskają pewność siebie jako kreatora własnego procesu kształcenia.
Witanowice,1.09.2022r.