mgr Barbara Galas

 

INNOWACJA PEDAGOGICZNA 

organizacyjno - metodyczna

   Kto czyta, nie błądzi

                                                                            Lekturownik, czyli lekturowy niezbędnik

Nazwa szkoły: Zespół Szkolno-Przedszkolny w Witanowicach

Przedmiot: język polski

Czas trwania: wrzesień 2022- czerwiec 2024

nauczyciel: mgr Barbara Galas

Zasięg innowacji:

Adresatami innowacji są uczniowie klasy VII ( w przyszłym roku uczniowie klasy VIII). Zajęcia z wykorzystaniem innowacyjnej metody odbywać się będą w ramach lekcji języka polskiego podczas omawiania lektur.

Niniejsza innowacja ma na celu motywowanie uczniów do uważnego, aktywnego       i krytycznego czytania lektur, utrwalenie znajomości ich treści oraz upowszechnianie  idei tworzenia notatek wizualnych.

Motywacja wprowadzenia innowacji:

Innowacja Lekturownik, czyli lekturowy niezbędnik ucznia jest odpowiedzią na niską motywację do nauki, zwłaszcza do czytania lektur, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego:

Zadaniem nauczyciela języka polskiego na II etapie edukacyjnym jest przede wszystkim wychowywanie świadomego odbiorcy i uczestnika kultury, szczególnie dzieł literackich. (…) w swojej pracy powinien wykorzystywać metody (…), które wspomagają rozwój samodzielnego docierania do informacji i prezentowania efektów kształcenia przez uczniów”.

Opis innowacji:

I. Wstęp

Szkolna praktyka skłania  do przemyśleń na temat efektywności metod pracy z lekturą stosowanych do tej pory. Wprowadzenie lekturownika ma na celu wypracowanie u uczniów nawyku aktywnego czytania, zapamiętywania treści, efektywnego planowania pracy z tekstem, porządkowania informacji poprzez sporządzanie różnego typu notatek.

II. Założenia ogólne

1. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy  VII.

2. Główne założenia pracy podczas zajęć innowacyjnych:

- zapoznanie uczniów z zasadami tworzenia notatek graficznych,

- wykorzystanie myślenia wizualnego jako kreatywnego sposobu przetwarzania informacji i ich prezentacji,

- wdrożenie pracy metodą myślenia wizualnego

III. Cele innowacji

Cel głównyuporządkowane gromadzenie informacji  dotyczących lektury i autora. Przekazanie uczniom wiedzy na temat elementów notatki wizualnej, ćwiczenia praktyczne w doskonaleniu tworzenia notatek, uogólnieniu treści za pomocą krótkich opisów, ikon, obrazów.

Cele szczegółowe:

Rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania.

- Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia i formułowania opinii.

- Kształcenie nawyków porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania.

- Rozwijanie kreatywności uczniów

- Rozwijanie umiejętności samodzielnej prezentacji wyników swojej pracy.

IV. Metody i formy

Metody pracy:

- praca z tekstem,

- myślenie wizualne (kolorowe notatki o różnej formie graficznej, np.: wklejki – myślograficzne szablony, mapy mentalne, schematy, rysunki, elementy lapbooka),

- pokaz – prezentacja lekturownika.

 Formy pracy:

- indywidualna,

- grupowa.

 W  każdym „Lekturowniku” występują elementy elementy, które udostępnia nauczyciel  lub samodzielnie wykonane przez ucznia:

- tytuł i autor lektury;

- krótka notatka biograficzna autora, przedstawiona np. w formie osi czasu lub mapy myśli z wykorzystaniem zdjęć i rysunków;

- rodzaj i gatunek literacki - może być przedstawiony za pomocą symboli;

- elementy świata przedstawionego;

- problematyka utworu;

- refleksja dotycząca omawianego utworu;

- ciekawe i znane cytaty.

- charakterystyka bohaterów

Notatka przybiera różne formy w zależności od preferencji poznawczych ucznia.

Notatka może przybrać formę: 

·        wklejki,

·        mapy mentalnej,

·        drzewka decyzyjnego,

·        gry planszowej,

·        zapisu w formie zdań,

·        gwiazdy,

·        tabeli,

·        rysunku.

Działania powiązane:

- scenki teatralne w czasie lekcji

- akcje w czasie przerw między lekcjami

- wyjazdy do kina, teatru, Targi Książki

- fotorelacje  z powyższych działań będą wykorzystywane podczas redagowania lekturownika

 V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)

Uczniowie:

- Nabędą umiejętność tworzenia czytelnych, kreatywnych, samodzielnych notatek wizualnych.

- Poznawanie lektur stanie się dla nich łatwiejsze i przyjemniejsze.

- Zadbają o estetykę zeszytów, notatek, prac wytwórczych.

- Zwiększą koncentrację i zaangażowanie na lekcji.

- Rozwiną umiejętności plastyczne.

- Utrwalą  treść lektur

Nauczyciel:

- Wykorzystuje wiedzę na temat notatek wizualnych w praktyce.

- Poznaje lepiej swoich uczniów i ich możliwości.

- Przedstawi nowy sposób prezentowania trudnych dla ucznia treści.

- Tworzy zbiór notatek przydatnych na lekcjach.

- Podniesie jakość pracy szkoły, usprawniając proces nauczania i uczenia się.

 VI. Tematyka zajęć

Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o lektury zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego.

VII. Ewaluacja

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:

- obserwację postępów uczestników programu,

 - ankietę dotyczącą zdobytych umiejętności,

 - rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,

- analizę wyników sprawdzianów,

 - prezentację notatek lekturownika.

 VIII. Spodziewane efekty

Poznawanie lektur stanie się łatwiejsze i przyjemniejsze. Zmieni się postrzeganie lektur przez uczniów.  W przyszłości ułatwi to powtórzenie wiadomości.

 

IX. Podsumowanie

Dzięki innowacyjnej metodzie pracy z lekturą kształtowane będą kompetencje kluczowe: porozumiewania się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się oraz inicjatywność i przedsiębiorczość. Uczniowie zyskają inspirację do poszukiwania nowatorskich sposobów uczenia się i kreatywności przetwarzania informacji oraz  prezentacji. Uczniowie wzmocnią poczucie własnej wartości i zyskają pewność siebie jako kreatora  własnego procesu kształcenia.

Witanowice,1.09.2022r.