Drodzy Rodzice!

Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym rytmie.

Dziecko, które idzie do pierwszej klasy powinno wymawiać wszystkie głoski prawidłowo, mieć bogate słownictwo dotyczące jego życia, otoczenia, umieć budować poprawne pod względem gramatycznym i logicznym zdania.

Prawidłowa wymowa ma duże znaczenie dla powodzenia w nauce czytania i pisania. Bez względu na przyczynę wystąpienia zaburzeń mowy (wad wymowy) należy podjąć jak najwcześniej działania terapeutyczne.

Serdecznie zapraszam do współpracy, ponieważ skuteczność i powodzenie terapii zależy w dużej mierze od Was Rodziców.

                                                                                                                                                                     Logopeda Joanna Pawłowska

 

WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW

Nietypowe zachowania dziecka, zbyt długo utrzymujące się nieprawidłowości w mowie lub jej brak – to tylko kilka przykładów, które powinny spowodować zapalenie czerwonej lampki u rodziców. Na szczęście w większości przedszkoli i we wszystkich szkołach podstawowych stanowisko logopedy jest obowiązkowe, dlatego też nierzadko rodzic dostaje notatkę z informacjami na temat swojej pociechy. Należy pamiętać, że logopeda nie jest lekarzem, jednak ma wiedzę medyczną i wiedzę z zakresu nauk psychologicznych, potrafi więc wychwycić niepokojące objawy i wysnuć hipotezy. Nierzadko zdarza się, że logopeda jest pierwszym specjalistą, do którego trafia dziecko i dopiero od tego momentu rusza cała machina terapeutyczna.  

Niezwłocznie udaj się do logopedy, gdy Twoje dziecko: 

  • nie nawiązuje kontaktu wzrokowego,  
  • nie głuży, 
  • nie gaworzy, 
  • głużyło, ale nie zaczęło gaworzyć, 
  • nie reaguje na mowę i głos rodziców ani innych opiekunów, 
  • nie mówi, 
  • mówi niezrozumiale, bełkotliwie, 
  • jąka się, 
  • mówi, ale rozwój mowy stanął w miejscu, 
  • mówi bez problemu, ale np. w przedszkolu czy szkole przestaje mówić, 
  • widzisz regres w rozwoju mowy, 
  • nie naśladuje gestów takich jak np. pa-pabuzi
  • nie ma potrzeby nawiązywania kontaktu z rówieśnikami i otoczeniem, 
  • woli bawić się samo, 
  • wykazuje nietypowe zachowania, takie jak układanie zabawek w idealnie równym rządku, 
  • przejawia napady płaczu, śmiechu, agresji, 
  • źle się zachowuje w miejscach publicznych, 
  • przejawia ruchy stereotypowe np. machanie rękami, kiwanie się itp. 
  • roczne dziecka nie mówi prostych słów takich jak mama, tata, baba
  • prawie dwuletnie dziecko nie zaczyna mówić np. Mama pić, Tata daj
  • starsze dziecko nie składa zdań, 
  • ma trudności ze spożywaniem pokarmów, 
  • ślini się, 
  • ssie palce, 
  • oddycha przez usta, 
  • ma stale otwartą buzię, 
  • podczas jedzenia ma odruch wymiotny, 
  • chce jeść tylko konkretne produkty spożywcze i nie chce próbować niczego nowego, 
  • nie chce jeść pokarmów o różnej konsystencji i twardości, 
  • przejawia nadwrażliwość na bodźce np. na hałas, światło,
  • Podczas artykulacji głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, t, d, n dziecko wsuwa język między zęby lub ociera nim o wargę. W każdym wieku jest to wada, z której się nie wyrasta. Im dłużej zwlekamy, tym bardziej wada się utrwala.
  • Dziecko nawykowo mówi przez nos.
  • Dostrzegamy zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy dziecka.
  • Mamy wątpliwość czy dziecko dobrze słyszy.
  • Dziecko zniekształca głoski, zastępuje je innymi nieznanymi w języku polskim, np. gardłowo wymawia r.