wymagania__z_wf__iv__viii_20182019.docx
Kryterium ocen z wychowania fizycznego w szkole podstawowej: klasy IV – VIII
OCENA CELUJĄCA:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który w zakresie:
- Postawy i kompetencji społecznych spełnia co najmniej 5 kryteriów:
- - jest zawsze przygotowany do zajęć wychowania fizycznego i posiada odpowiedni strój sportowy,
- - nie ćwiczy na lekcjach tylko z ważnych powodów rodzinnych, zdrowotnych lub osobistych,
- - charakteryzuje się wysokim poziomem kultury osobistej,
- - używa właściwych sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami, nauczycielami i innymi pracownikami szkoły,
- - bardzo chętnie współpracuje z nauczycielem wychowania fizycznego na rzecz kultury fizycznej,
- - reprezentuje szkołę w zawodach sportowych na poziomie powiatu, rejonu, województwa lub w zawodach ogólnopolskich,
- - systematycznie bierze udział w zajęciach sportowo – rekreacyjnych
- -uprawia dyscypliny lub konkurencje sportowe w innych klubach i sekcjach sportowych, podejmuje dowolne formy aktywności fizycznej w czasie wolnym.
- Systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć spełnia co najmniej 5 kryteriów:
- - w trakcie miesiąca aktywnie uczestniczy co najmniej w 95 – 100% zajęć,
- - w sposób ponad bardzo dobry wykonuje wszystkie ćwiczenia podczas lekcji,
- - wzorowo pełni funkcję lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
- - pokazuje i demonstruje większość umiejętności ruchowych,
- - prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące bardzo poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
- - potrafi samodzielnie przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,
- - umie samodzielnie przygotować miejsce ćwiczeń,
- - w sposób bezwzględny stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wf,
- - poczuwa się do współodpowiedzialności za stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły.
- Sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego spełnia co najmniej 5 kryteriów:
- zalicza wszystkie testy i próby sprawności ujęte w programie nauczania,
- zabiega o poprawę lub uzupełnienie próby sprawnościowej , w której nie uczestniczył z ważnych powodów,
- uzyskuje znaczny postęp w kolejnych próbach sprawnościowych w ciągu roku szkolnego,
- dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego
- oblicza wskaźnik BMI,
- podejmuje indywidualny program treningowy w celu poprawy wyniku w danej prubie sprawności fizycznej.
- Aktywności fizycznej spełnia co najmniej 5 kryteriów:
- - zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych bez jakichkolwiek błędów technicznych i taktycznych,
- - ćwiczenia wykonuje zgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
- - wykonanie zadania ruchowego może być przykładem do naśladowania dla innych ćwiczących,
- - potrafi wykonać ćwiczenie o znacznym stopniu trudności,
- - wykonuje zadania ruchowe efektownie i efektywnie
- - stosuje opanowane umiejętności ruchowe w czasie zawodów i rozgrywek sportowych,
- - stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia w sposób znaczący wpływa na wynik drużyny w zawodach różnych szczebli.
- Wiadomości spełnia co najmniej 3 kryteria:
- - zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę bardzo dobrą lub celującą,
- - stosuje wszystkie przepisy i zasady sportów indywidualnych i zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania fizycznego,
- - posiada rozległą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
- - wykazuje się dużym zakresem wiedzy na temat bieżących wydarzeń sportowych w kraju i zagranicą.
OCENA BARDZO DOBRA:
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który w zakresie:
- Postawy i kompetencji społecznych spełnia co najmniej 4 kryteria:
- - jest przygotowany do zajęć wf i posiada odpowiedni strój sportowy, sporadycznie nie ćwiczy na lekcjach tylko z różnych powodów
- – nie ćwiczy na lekcjach z bardzo ważnych powodów rodzinnych, zdrowotnych lub osobistych,
- - charakteryzuje się właściwym poziomem kultury osobistej,
- - używa właściwych sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami, nauczycielami i innymi pracownikami szkoły,
- - bardzo chętnie współpracuje z nauczycielem wf-ego na rzecz kultury fizycznej,
- - reprezentuje szkołę w zawodach sportowych na poziomie gminy,
- - niesystematycznie bierze udział w zajęciach sportowo – rekreacyjnych
- - niekiedy podejmuje dowolne formy aktywności fizycznej w czasie wolnym.
- Systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć spełnia co najmniej 4 kryteria:
- - w trakcie miesiąca aktywnie uczestniczy co najmniej w 90 – 94% zajęć,
- - w sposób bardzo dobry wykonuje ćwiczenia podczas lekcji,
- – bardzo dobrze pełni funkcję lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
- - pokazuje i demonstruje niektóre umiejętności ruchowych,
- - prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
- - potrafi samodzielnie przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,
- - umie przy pomocy nauczyciela przygotować miejsce ćwiczeń,
- - stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,
- – stara się dbać o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły.
- Sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego spełnia co najmniej 4 kryteria:
- - zalicza prawie wszystkie testy i próby sprawności ujęte w programie nauczania,
- – poprawia lub uzupełnienia próby sprawnościowe , w których nie uczestniczył z ważnych powodów,
- - uzyskuje znaczny postęp w kolejnych próbach sprawnościowych w ciągu roku szkolnego,
- - dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego
- - oblicza wskaźnik BMI,
- - czasami podejmuje indywidualny program treningowy w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej.
- Aktywności fizycznej spełnia co najmniej 4 kryteria:
- - zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych niewielkimi błędami technicznymi i taktycznymi,
- - ćwiczenia wykonuje zgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
- - potrafi wykonać ćwiczenie o znacznym stopniu trudności,
- - wykonuje zadania ruchowe efektownie ale często nie efektywnie
- - stosuje opanowane umiejętności ruchowe w czasie zawodów i rozgrywek sportowych,
- - stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia wpływa na wynik drużyny w zawodach różnych szczebli.
- Wiadomości spełnia co najmniej 3 kryteria:
- - zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę bardzo dobrą,
- - stosuje prawie wszystkie przepisy i zasady sportów indywidualnych i zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania fizycznego,
- - posiada bardzo dobrą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
- - wykazuje się bardzo dobrym zakresem wiedzy na temat bieżących wydarzeń sportowych w kraju i zagranicą.
OCENA DOBRA:
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który w zakresie:
1. Postawy i kompetencji społecznych spełnia co najmniej 3 kryteria:
- - jest przygotowany do zajęć wychowania fizycznego i posiada odpowiedni strój sportowy, ale zdarza mu się że nie ćwiczy na lekcjach z różnych powodów
- - nie ćwiczy na lekcjach z tylko z ważnych powodów rodzinnych, zdrowotnych lub osobistych,
- - charakteryzuje się właściwym poziomem kultury osobistej,
- - nie zawsze używa właściwych sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami, nauczycielami i innymi pracownikami szkoły,
- - sporadycznie współpracuje z nauczycielem wychowania fizycznego na rzecz kultury fizycznej,
- - bierze udział w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,
- - nie uczęszcza na zajęcia sportowo – rekreacyjne,
- - raczej nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej w czasie wolnym.
2. Systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć spełnia co najmniej 3 kryteria:
- - w trakcie miesiąca aktywnie uczestniczy co najmniej w 85 – 89% zajęć,
- - w sposób dobry wykonuje ćwiczenia podczas lekcji,
- - dobrze pełni funkcję lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
- - nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,
- - prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące w miarę poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
- - potrafi samodzielnie przygotować się do wybranego fragmentu zajęć ale przygotowanie to wymaga dodatkowych uwag i pomocy nauczyciela,
- - umie przy pomocy nauczyciela przygotować miejsce ćwiczeń,
- - nie zawsze stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,
- - dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły ale aktywność ta wymaga dodatkowej interwencji wychowawczej prowadzącego zajęcia.
3. Sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego spełnia co najmniej 3 kryteria:
- - zalicza większość testów i prób sprawnościowych ujętych w programie nauczania,
- Wykonuje próby sprawnościowe na ocenę dobrą,
- - poprawia lub uzupełnienia próby sprawnościowe , w których nie uczestniczył z ważnych powodów za wyraźną namową nauczyciela,
- - uzyskuje niewielki postęp w kolejnych próbach sprawnościowych w ciągu roku szkolnego,
- - dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego
- - oblicza wskaźnik BMI,
- - raczej nie podejmuje indywidualnego programu treningowego w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej.
4. Aktywności fizycznej spełnia co najmniej 3 kryteria:
- - zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych niewielkimi błędami technicznymi i taktycznymi,
- - ćwiczenia wykonuje zgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
- - potrafi wykonać ćwiczenie o przeciętnym stopniu trudności,
- - wykonuje zadania ruchowe efektownie ale mało efektywnie
- - nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych w czasie gry właściwej lub szkolnej,
- - stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie wpływa na wynik drużyny w zawodach różnych szczebli.
5. Wiadomości spełnia co najmniej na 1 kryterium:
- - zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dobrą,
- - stosuje przepisy i zasady sportów indywidualnych i zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania fizycznego,
- - posiada dobrą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
- - wykazuje się dobrym zakresem wiedzy na temat bieżących wydarzeń sportowych w kraju i zagranicą.
OCENA DOSTATECZNA:
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który w zakresie:
1. Postawy i kompetencji społecznych spełnia co najmniej 2 kryteria:
- - jest przygotowany do zajęć wychowania fizycznego i posiada odpowiedni strój sportowy, ale często zdarza mu się że nie bierze udziału na lekcjach z różnych powodów,
- - nie ćwiczy na lekcjach z tylko z błahych powodów rodzinnych, zdrowotnych lub osobistych,
- - charakteryzuje się przeciętnym poziomem kultury osobistej,
- – często używa nieodpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami, nauczycielami i innymi pracownikami szkoły,
- - nie współpracuje z nauczycielem wychowania fizycznego na rzecz kultury fizycznej,
- –nie bierze udział w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,
- - nie uczęszcza na zajęcia sportowo – rekreacyjne,
- – nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej w czasie wolnym.
2. Systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć spełnia co najmniej 2 kryteria:
- - w trakcie miesiąca aktywnie uczestniczy co najmniej w 80 – 84% zajęć,
- - w sposób dostateczny wykonuje ćwiczenia podczas lekcji,
- - nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
- - nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,
- – nie potrafi prowadzić rozgrzewki lub ćwiczeń kształtujących poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
- – nie potrafi samodzielnie przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,
- - umie przy pomocy nauczyciela przygotować miejsce ćwiczeń,
- – często nie stosuje zasad bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,
- - dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły ale aktywność ta wymaga zawsze interwencji wychowawczej prowadzącego zajęcia.
3. Sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego spełnia co najmniej 2 kryteria:
- - zalicza tylko niektóre testy i próby sprawnościowe ujęte w programie nauczania,
- Wykonuje próby sprawnościowe na ocenę dostateczną,
- – nie poprawia lub nie uzupełnienia prób sprawnościowych , w których nie uczestniczył z ważnych powodów za wyraźną namową nauczyciela,
- - nie dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego
- - nie oblicza wskaźnika BMI,
- Nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych w ciągu roku szkolnego,
- - nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej.
4. Aktywności fizycznej spełnia co najmniej 2 kryteria:
- - zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z dużymi błędami technicznymi i taktycznymi,
- - ćwiczenia wykonuje niezgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
- - potrafi wykonać ćwiczenie o niskim stopniu trudności,
- - wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i mało efektywnie,
- - nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych w czasie gry właściwej lub szkolnej,
- - stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie wpływa na wynik drużyny w zawodach różnych szczebli.
5. Wiadomości spełnia co najmniej na 1 kryterium:
- - zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dostateczną,
- - stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych i zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania fizycznego,
- - posiada dostateczną wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
- - wykazuje się przeciętnym zakresem wiedzy na temat bieżących wydarzeń sportowych w kraju i zagranicą.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA:
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który w zakresie:
1. Postawy i kompetencji społecznych spełnia co najmniej 1 kryterium:
- - bardzo często jest nieprzygotowany do zajęć wychowania fizycznego, zapomina strój sportowy
- - często nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów rodzinnych, zdrowotnych lub osobistych,
- - charakteryzuje się przeciętnym poziomem kultury osobistej,
- - bardzo często używa nieodpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami, nauczycielami i innymi pracownikami szkoły,
- - nie współpracuje z nauczycielem wychowania fizycznego na rzecz kultury fizycznej,
- –nie bierze udział w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,
- - nie uczęszcza na zajęcia sportowo – rekreacyjne,
- – nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej w czasie wolnym.
2. Systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć spełnia co najmniej 1 kryterium:
- - w trakcie miesiąca aktywnie uczestniczy co najmniej w 70 – 79% zajęć,
- - w sposób nieudolny wykonuje ćwiczenia podczas lekcji,
- - nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
- - nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,
- - nie potrafi prowadzić rozgrzewki lub ćwiczeń kształtujących poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
- – nie potrafi samodzielnie przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,
- - umie przy pomocy nauczyciela przygotować miejsce ćwiczeń,
- - bardzo często nie stosuje zasad bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,
- - nie dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły.
3. Sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego spełnia co najmniej 1 kryterium:
- - zalicza tylko pojedyncze testy i próby sprawnościowe ujęte w programie nauczania,
- - nie poprawia lub nie uzupełnienia prób sprawnościowych , w których nie uczestniczył z ważnych powodów za wyraźną namową nauczyciela,
- - nie dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego
- - nie oblicza wskaźnika BMI,
- - nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych w ciągu roku szkolnego,
- - nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej.
4. Aktywności fizycznej spełnia co co najmniej 1 kryterium:
- - zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z rażącymi błędami technicznymi i taktycznymi,
- - ćwiczenia wykonuje zawsze niezgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
- - potrafi wykonać ćwiczenie o bardzo niskim stopniu trudności,
- - wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i zawsze mało efektywnie,
- - nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych w czasie gry właściwej lub szkolnej,
- - stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie wpływa na wynik drużyny w zawodach różnych szczebli.
5. Wiadomości spełnia co najmniej na 1 kryterium:
- - zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dopuszczającą,
- - stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych i zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania fizycznego,
- - posiada niewielką wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
- - wykazuje się niskim zakresem wiedzy na temat bieżących wydarzeń sportowych w kraju i zagranicą.
OCENA NIEDOSTATECZNA:
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który w zakresie:
1. Postawy i kompetencji społecznych:
- – prawie zawsze jest nieprzygotowany do zajęć wychowania fizycznego, zapomina strój sportowy
- – bardzo często nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów rodzinnych, zdrowotnych lub osobistych,
- - charakteryzuje się bardzo niskim poziomem kultury osobistej,
- – zachowuje się wulgarnie w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami, nauczycielami i innymi pracownikami szkoły,
- - nie współpracuje z nauczycielem wychowania fizycznego na rzecz kultury fizycznej,
- –nie bierze udział w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,
- - nie uczęszcza na zajęcia sportowo – rekreacyjne,
- – nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej w czasie wolnym.
2. Systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć spełnia co najmniej 1 kryterium:
- - w trakcie miesiąca aktywnie uczestniczy poniżej w 70% obowiązkowych zajęć,
- - w sposób bardzo nieudolny wykonuje większość ćwiczeń podczas lekcji,
- - nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
- - nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,
- - nie potrafi prowadzić rozgrzewki lub ćwiczeń kształtujących poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
- – nie potrafi samodzielnie przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,
- – nie potrafi przygotować miejsca do ćwiczeń,
- – nigdy nie stosuje zasad bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,
- - nie dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły, a nawet często je niszczy.
3. Sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego:
- - nie zalicza większości testów i prób sprawnościowych ujętych w programie nauczania,
- - nie poprawia lub nie uzupełnienia prób sprawnościowych , w których nie uczestniczył z ważnych powodów za wyraźną namową nauczyciela,
- - nie dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego
- - nie oblicza wskaźnika BMI,
- - nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych w ciągu roku szkolnego,
- - nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej.
4. Aktywności fizycznej:
- - zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z bardzo rażącymi błędami technicznymi i taktycznymi,
- - ćwiczenia wykonuje zawsze niezgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
- - nie potrafi wykonać ćwiczenia nawet o bardzo niskim stopniu trudności,
- - wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i zawsze mało efektywnie,
- - nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych w czasie gry właściwej lub szkolnej,
- - stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie wpływa na wynik drużyny w zawodach różnych szczebli.
5. Wiadomości:
- - zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę niedostateczną,
- - stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych i zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania fizycznego,
- - posiada niedostateczną wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
- - wykazuje się niedostatecznym zakresem wiedzy na temat bieżących wydarzeń sportowych w kraju i zagranicą.
Postanowienia końcowe:
Zwolnienia lekarskie nie powodują obniżenia oceny za nieodpowiednią postawę ucznia, kompetencje społeczne oraz systematyczny udział w lekcjach.
Wszystkie oceny cząstkowe podlegają poprawie w terminie uzgodnionym z nuczycielem.
Ocena poprawiona jest oceną ostateczną.
Uczeń ma prawo wykonania danego ćwiczenia stosownie do swoich możliwości.
Po dłuższej absencji chorobowej uczeń nie ma obowiązku zaliczania programu, który był realizowany w tym okresie.