Dr Renata Kowalczyk

 

Innowacja :

O EDUKACJI POLONISTYCZNEJ WSPOMAGANEJ METODAMI ARTETERAPEUTYCZNYMI I KULTUROTERAPEUTYCZNYMI

Tytuł przedsięwzięcie :

WAT+ KULTURA NA HURA!!!

(CZYLI WARSZTATY ARTYSTYCZNEJ TWÓRCZÓŚCI +KULTURA NA HURA!!!

 

 

Innowacja jest programowa, ponieważ dotyczy:

- poszerzania programu nauczania o nowe treści bez naruszania podstawy programowej do języka polskiego ( o szerszy i kontekst kultury, sztuki , etyki i estetyki i ćwiczeń kształtujących kreatywność oraz twórcze i abstrakcyjne myślenie ucznia )

- integrowania nauczania języka polskiego ze sztuką ( rozumiana również jako  wytwory działań twórczych  dzieci i młodzieży  ) , filozofią  itp.

- wdrażanie koncepcji nauczania przez  autorkę  innowacji (odwoływanie się do publikacji naukowych własnych i cudzych).

Termin realizacji innowacji i adresaci innowacji:

 Innowacja realizowana jest od połowy września  2022 do czerwca 2024.

Zaznacza sie, że w  roku 2022  objęci zostali innowacją  uczniowie klas: IV i V b.

Autor innowacji (na podstawie prowadzonych ewaluacji opinii uczniów)  dopuszcza możliwość kontynuacji działań.

Natomiast niektóre działania innowacyjne w klasach VI i VIII będą  realizowane na zasadzie eksperymentów dydaktycznych

 

Ogólnie o celach innowacji:

  WAT+ KULTURA NA HURA!!!

(CZYLI WARSZTATY ARTYSTYCZNEJ TWÓRCZÓŚCI +KULTURA NA HURA!!!)

- Pobudzanie wszechstronnego rozwoju dzieci( szczególnie rozwoju kompetencji kluczowych, różnych typów inteligencji itp.)

- Stwarzanie możliwości dla uczniów do własnych wypowiedzi za pomocą różnorodnych środków artystycznego wyrazu ( uzupełnianie wypowiedzi słownej obrazem plastycznym, muzycznym, ruchem itp)

- Podnoszenie poziomu samoakceptacji ( motywacji i dążenia do umiejętności uczenia się)

- Rozładowanie negatywnych napięć, emocji, doznań ( nie tylko w grupie rówieśniczej, ale także związanych z rozwojem człowieka)

- Uaktywnienie i otwarcie się dziecka ucznia mającego problemy z nawiązaniem kontaktów interpersonalnych ( wdrażanie do działań mających na celu zintegrowanie i tolerancje w grupie)

- Diagnozowanie  pozwalające  rozpoznać potrzeby emocjonalne, rozwojowe i możliwości dzieci

-Relaksacja pozwalająca na odreagowanie negatywnych napięć, niepowodzeń, frustracji i agresji

-Szansa na uzewnętrznianie świata własnych przeżyć dziecka i jego odczuć.

 

mgr Anna Wajdzik

 

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

metodyczna

 Sketchnoting – kreatywny sposób notowania

 

 

Zakres innowacji

Adresatami innowacji jest grupa uczniów z klas V. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć edukacyjnych w trakcie lekcji języka angielskiego. Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei sketchnotingu (myślenia wizualnego) w edukacji. Jest to połączenie zapisu klasycznego z dodatkiem obrazów, ikon, symboli  i rysunków. Staje się to sposobem na uniwersalną komunikację i prosty przekaz rozumiany przez większość. Ma ona zachęcać              i motywować uczniów do samodzielnej, efektywnej nauki oraz pobudzać ich kreatywność. Innowacja realizowana jest w pierwszym semestrze roku szkolnego 2022/2023 z możliwością przedłużenia.

 Założenia ogólne

Innowacja skierowana jest do uczniów klas V. Główne założenia pracy na zajęciach innowacyjnych:

-          zapoznanie uczniów z elementami myślenia wizualnego, z zasadami tworzenia notatek,

-          wykorzystanie myślenia wizualnego w tworzeniu notatek, zapisek, plakatów, projektów, prac,

-          wytwórczych uczniów,

-          ćwiczenia warsztatowe w rysowaniu, czytelnym pisaniu, syntetyzowaniu, klaryfikacji treści,

-          samodzielnym notowaniu przy jednoczesnym uczeniu się nowego materiału,

-          poprawa koncentracji na lekcji,

-          samokształcenie i poznawanie atrakcyjnych metod uczenia się,

-          budowanie własnej wartości.

 

Cele innowacji

Cel główny:

-          zapoznanie uczniów w wiedzą na temat elementów notatki wizualnej, ćwiczenia praktyczne

-          w doskonaleniu tworzenia notatek, klasyfikacja treści za pomocą krótkich opisów, ikon czy obrazów,

-          rozwijanie kompetencji językowych poprzez tworzenie notatek dotyczących zagadnień gramatycznych i leksykalnych z języka angielskiego, ale także wykorzystanie ich na innych przedmiotach,

-          motywowanie uczniów do bycia kreatywnym, innowacyjnym, samodzielnym  oraz odpowiedzialnym w organizowaniu procesu uczenia się,

-          organizowanie procesów edukacyjnych w sposób sprzyjający nauczaniu i uczeniu się, w taki sposób, by wykorzystać te umiejętności do dalszego rozwoju osobistego i zawodowego,

-          inspirowanie uczniów do poszukiwania nowatorskich rozwiązań, sposobów uczenia się.

 

Cele szczegółowe:

-          poprawa koncentracji na lekcjach,

-          zaangażowania uczniów na lekcjach, co może się przełożyć na poprawę wyników szkolnych,

-          ułatwienie rozumienia i zapamiętania treści lekcji,

-          przygotowanie uczniów do samodzielności w tworzeniu notatek,

-          swobodne posługiwanie się elementami alfabetu wizualnego,

-          poprawa estetyki notatek uczniowskich, zeszytów szkolnych,

-          kształtowanie u uczniów kreatywności, wiary w siebie, swoje możliwości,

-          uatrakcyjnienie procesu kształcenia,

-          doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela poprzez wprowadzanie nowoczesnych metod nauczania.