Dr Renata Kowalczyk
Innowacja :
O EDUKACJI POLONISTYCZNEJ WSPOMAGANEJ METODAMI ARTETERAPEUTYCZNYMI I KULTUROTERAPEUTYCZNYMI
Tytuł przedsięwzięcie :
WAT+ KULTURA NA HURA!!!
(CZYLI WARSZTATY ARTYSTYCZNEJ TWÓRCZÓŚCI +KULTURA NA HURA!!!
Innowacja jest programowa, ponieważ dotyczy:
- poszerzania programu nauczania o nowe treści bez naruszania podstawy programowej do języka polskiego ( o szerszy i kontekst kultury, sztuki , etyki i estetyki i ćwiczeń kształtujących kreatywność oraz twórcze i abstrakcyjne myślenie ucznia )
- integrowania nauczania języka polskiego ze sztuką ( rozumiana również jako wytwory działań twórczych dzieci i młodzieży ) , filozofią itp.
- wdrażanie koncepcji nauczania przez autorkę innowacji (odwoływanie się do publikacji naukowych własnych i cudzych).
Termin realizacji innowacji i adresaci innowacji:
Innowacja realizowana jest od połowy września 2022 do czerwca 2024.
Zaznacza sie, że w roku 2022 objęci zostali innowacją uczniowie klas: IV i V b.
Autor innowacji (na podstawie prowadzonych ewaluacji opinii uczniów) dopuszcza możliwość kontynuacji działań.
Natomiast niektóre działania innowacyjne w klasach VI i VIII będą realizowane na zasadzie eksperymentów dydaktycznych
Ogólnie o celach innowacji:
WAT+ KULTURA NA HURA!!!
(CZYLI WARSZTATY ARTYSTYCZNEJ TWÓRCZÓŚCI +KULTURA NA HURA!!!)
- Pobudzanie wszechstronnego rozwoju dzieci( szczególnie rozwoju kompetencji kluczowych, różnych typów inteligencji itp.)
- Stwarzanie możliwości dla uczniów do własnych wypowiedzi za pomocą różnorodnych środków artystycznego wyrazu ( uzupełnianie wypowiedzi słownej obrazem plastycznym, muzycznym, ruchem itp)
- Podnoszenie poziomu samoakceptacji ( motywacji i dążenia do umiejętności uczenia się)
- Rozładowanie negatywnych napięć, emocji, doznań ( nie tylko w grupie rówieśniczej, ale także związanych z rozwojem człowieka)
- Uaktywnienie i otwarcie się dziecka ucznia mającego problemy z nawiązaniem kontaktów interpersonalnych ( wdrażanie do działań mających na celu zintegrowanie i tolerancje w grupie)
- Diagnozowanie pozwalające rozpoznać potrzeby emocjonalne, rozwojowe i możliwości dzieci
-Relaksacja pozwalająca na odreagowanie negatywnych napięć, niepowodzeń, frustracji i agresji
-Szansa na uzewnętrznianie świata własnych przeżyć dziecka i jego odczuć.
mgr Anna Wajdzik
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
metodyczna
Sketchnoting – kreatywny sposób notowania
Zakres innowacji
Adresatami innowacji jest grupa uczniów z klas V. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć edukacyjnych w trakcie lekcji języka angielskiego. Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei sketchnotingu (myślenia wizualnego) w edukacji. Jest to połączenie zapisu klasycznego z dodatkiem obrazów, ikon, symboli i rysunków. Staje się to sposobem na uniwersalną komunikację i prosty przekaz rozumiany przez większość. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do samodzielnej, efektywnej nauki oraz pobudzać ich kreatywność. Innowacja realizowana jest w pierwszym semestrze roku szkolnego 2022/2023 z możliwością przedłużenia.
Założenia ogólne
Innowacja skierowana jest do uczniów klas V. Główne założenia pracy na zajęciach innowacyjnych:
- zapoznanie uczniów z elementami myślenia wizualnego, z zasadami tworzenia notatek,
- wykorzystanie myślenia wizualnego w tworzeniu notatek, zapisek, plakatów, projektów, prac,
- wytwórczych uczniów,
- ćwiczenia warsztatowe w rysowaniu, czytelnym pisaniu, syntetyzowaniu, klaryfikacji treści,
- samodzielnym notowaniu przy jednoczesnym uczeniu się nowego materiału,
- poprawa koncentracji na lekcji,
- samokształcenie i poznawanie atrakcyjnych metod uczenia się,
- budowanie własnej wartości.
Cele innowacji
Cel główny:
- zapoznanie uczniów w wiedzą na temat elementów notatki wizualnej, ćwiczenia praktyczne
- w doskonaleniu tworzenia notatek, klasyfikacja treści za pomocą krótkich opisów, ikon czy obrazów,
- rozwijanie kompetencji językowych poprzez tworzenie notatek dotyczących zagadnień gramatycznych i leksykalnych z języka angielskiego, ale także wykorzystanie ich na innych przedmiotach,
- motywowanie uczniów do bycia kreatywnym, innowacyjnym, samodzielnym oraz odpowiedzialnym w organizowaniu procesu uczenia się,
- organizowanie procesów edukacyjnych w sposób sprzyjający nauczaniu i uczeniu się, w taki sposób, by wykorzystać te umiejętności do dalszego rozwoju osobistego i zawodowego,
- inspirowanie uczniów do poszukiwania nowatorskich rozwiązań, sposobów uczenia się.
Cele szczegółowe:
- poprawa koncentracji na lekcjach,
- zaangażowania uczniów na lekcjach, co może się przełożyć na poprawę wyników szkolnych,
- ułatwienie rozumienia i zapamiętania treści lekcji,
- przygotowanie uczniów do samodzielności w tworzeniu notatek,
- swobodne posługiwanie się elementami alfabetu wizualnego,
- poprawa estetyki notatek uczniowskich, zeszytów szkolnych,
- kształtowanie u uczniów kreatywności, wiary w siebie, swoje możliwości,
- uatrakcyjnienie procesu kształcenia,
- doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela poprzez wprowadzanie nowoczesnych metod nauczania.